Повезујући природно – математичке и рачунарске науке са наукама из области биологије и практичним проблемима из ове области, наставни план студијског прогама биологија осмишљен је тако да студенте оспособи да своја стечена знања и вештине примене у пракси.
Основни циљ овог студијског програма је стицање знања, стручности и вештина неопходних за рад. Стручњаци који су завршили овај студијски програм могу са успехом радити у васпитно-образовним установама, у лабораторијама различитих намена, заводима за заштиту природе или другим институцијама, од општинског до републичког нивоа.
Циљеви студијског програма усмерени су ка стицању академских вештина, развоју креативних способности и постизању стручности у области биологије; сагласни су са захтевима времена, са захтевима тржишта рада и са основним задацима и циљевима образовања на Природно – математичком факултету Универзитета у Приштини.
Да би се остварио циљ обезбеђења адекватних исхода учења, студијски програм биологија има транспарентну структуру у којој су наставни садржаји свих предмета повезани у једну целину. У настави се интегришу класична предавања са практичним активностима у виду терентске и кабинетско – лабораторисјке наставе. Већа ефикасност процеса студирања омогућена је чињеницом да су сви предмети једносеместрални и да је систем напредовања студената динамичан, тако да, у зависности од предмета, 30 – 70 % резултата студент стиче испуњавањем предиспитних обавеза (вежбе, семинарски радови, колоквијуми, тестови, теренски рад и др.).
Улога студената у постизању циљева студијског програма је вишеструка. Организација курикулума омогућава да студенти самостално креирају свој образовни профил, не само кроз бирање изборних предмета, него и кроз интерно укључивање у евалуацију самог програма, квалитета наставе, квалитета наставника, а тиме и кроз иницирање промена у студијском програму и методама наставе биологије.
Р.бр. | Шифра предмета | Назив предмета | Сем. | Tип | Статус предмета | Часови активне наставе | Oстали часови | ЕСПБ | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
П | В | ДОН | ||||||||
ПРВА ГОДИНА | ||||||||||
1. | 11121 | Хемија | 1 | АО | Обавезни | 2 | 2 | 5 | ||
2. | 11122 | Физика | 1 | ТМ | Обавезни | 2 | 2 | 5 | ||
3. | 11123 | Анатомија биљака | 1 | НС | Обавезни | 2 | 2 | 5 | ||
4. | 11124 | Биологија ћелије | 1 | НС | Обавезни | 2 | 2 | 5 | ||
5. | 11125 | Морфологија и систематика нижих бескичмењака | 1 | НС | Обавезни | 2 | 2 | 5 | ||
6. | Изборни блок 1 | 1 | Изборни | 1 | 1 | 5 | ||||
1. | 11155 | Енглески језик 1 | АО | Изборни | 1 | 1 | 5 | |||
2. | 11156 | Руски језик 1 | АО | Изборни | 1 | 1 | 5 | |||
7. | 11231 | Морфологија и систематика виших бескичмењака | 2 | НС | Обавезни | 3 | 3 | 8 | ||
8. | 11232 | Биологија алги, гљива и лишајева | 2 | НС | Обавезни | 3 | 3 | 8 | ||
9. | 11243 | Морфологија биљака | 2 | СА | Обавезни | 3 | 3 | 7 | ||
10. | Изборни блок 2 | 2 | Изборни | 1 | 1 | 7 | ||||
1. | 11254 | Енглески језик 2 | АО | Изборни | 1 | 1 | 7 | |||
2. | 11255 | Руски језик 2 | АО | Изборни | 1 | 1 | 7 | |||
Укупно часова активне наставе на години студија | 21 | 19 | 2 | 60 | ||||||
Укупно часова активне наставе на години студија =42 | ||||||||||
ДРУГА ГОДИНА | ||||||||||
1. | 11331 | Микробиологија | 3 | СА | Обавезни | 2 | 2 | 7 | ||
2. | 11332 | Биохемија | 3 | НС | Обавезни | 3 | 3 | 7 | ||
3. | 11333 | Упоредна анатомија хордата | 3 | НС | Обавезни | 2 | 2 | 6 | ||
4. | 11313 | Примена рачунара у биологији и информациона писменост | 3 | АО | Обавезни | 2 | 2 | 5 | ||
5. | Изборни блок 3 | 3 | Изборни | 2 | 1 | 5 | ||||
1. | 11374 | Примењена ентомологија | СА | Изборни | 2 | 1 | 5 | |||
2. | 11375 | Примењена микробиологија | СА | Изборни | 2 | 1 | 5 | |||
6. | 11433 | Теренска настава 1 | 4 | НС | Обавезни | 2 | 2 | 4 | ||
7. | 11424 | Систематика и филогенија хордата | 4 | НС | Обавезни | 2 | 2 | 7 | ||
8. | 11435 | Систематика и филогенија виших биљака | 4 | НС | Обавезни | 3 | 0 | 2 | 7 | |
9. | 11426 | Развиће животиња | 4 | ТМ | Обавезни | 2 | 2 | 6 | ||
10. | Изборни блок 4 | 4 | Изборни | 2 | 2 | 6 | ||||
1. | 11441 | Лековите биљке | СА | Изборни | 2 | 2 | 6 | |||
2. | 11442 | Лабораторијски курс из цитологије и хистологије | НС | Изборни | 2 | 2 | 6 | |||
Укупно часова активне наставе на години студија | 22 | 14 | 6 | 60 | ||||||
Укупно часова активне наставе на години студија =42 | ||||||||||
ТРЕЋА ГОДИНА | ||||||||||
1. | 11531 | Општа физиологија са биофизиком | 5 | НС | Обавезни | 3 | 2 | 6 | ||
2. | 11524 | Генетика | 5 | СА | Обавезни | 3 | 2 | 6 | ||
3. | 11542 | Основи молекуларне биологије | 5 | СА | Обавезни | 2 | 2 | 6 | ||
4. | 11525 | Педагогија са психологијом | 5 | ТМ | Обавезни | 2 | 2 | 7 | ||
5. | Изборни блок 5 | 5 | Изборни | 2 | 2 | 5 | 1. | 11583 | Неурофизиологија | СА | Изборни | 2 | 2 | 5 |
2. | 11584 | Биолошки ресурси и одрживи развој | ТМ | Изборни | 2 | 2 | 5 | |||
6. | 11631 | Физиологија биљака | 6 | НС | Обавезни | 3 | 2 | 7 | ||
7. | 11642 | Фитоекологија са фитогеографијом | 6 | НС | Обавезни | 2 | 2 | 6 | ||
8. | 11615 | Зооекологија са зоогеографијом | 6 | АО | Обавезни | 2 | 2 | 6 | ||
9. | 11633 | Теренска настава 2 | 6 | НС | Обавезни | 2 | 2 | 5 | ||
10. | Изборни блок 6 | 6 | Изборни | 2 | 1 | 6 | ||||
1. | 11683 | Хематологија | СА | Изборни | 2 | 1 | 6 | |||
2. | 11684 | Историјски развој биолошке мисли | ТМ | Изборни | 2 | 1 | 6 | |||
Укупно часова активне наставе на години студија | 23 | 15 | 6 | 60 | ||||||
Укупно часова активне наставе на години студија =42 | ||||||||||
ЧЕТВРТА ГОДИНА | ||||||||||
1. | 11741 | Упоредна физиологија | 7 | СА | Обавезни | 3 | 3 | 6 | ||
2. | 11742 | Основи екотоксикологије | 7 | СА | Обавезни | 2 | 2 | 5 | ||
3. | 11743 | Заштита животне средине | 7 | АО | Обавезни | 3 | 2 | 6 | ||
4. | 11721 | Методика наставе биологије 1 | 7 | ТМ | Обавезни | 2 | 2 | 6 | ||
5. | Изборни блок 7 | 7 | Изборни | 2 | 1 | 7 | ||||
1. | 11724 | Методологија израде стручног рада | ТМ | Изборни | 2 | 1 | 7 | |||
2. | 11734 | Секундарни метаболити биљака | СА | Изборни | СА | 2 | 1 | 7 | ||
6. | 11822 | Теорија органске еволуције | 8 | ТМ | Обавезни | 3 | 0 | 5 | ||
7. | 11823 | Методика наставе биологије 2 | 8 | ТМ | Обавезни | 2 | 4 | 9 | ||
8. | 11835 | Угрожене биљне врсте Србије | 8 | НС | Обавезни | 1 | 4 | 4 | ||
9. | 11836 | Основи конзервационе биологије | 8 | НС | Обавезни | 2 | 5 | |||
10. | Изборни блок 8 | 8 | Изборни | 2 | 2 | 7 | ||||
1. | 11883 | Урбана екологија | СА | Изборни | 2 | 2 | 7 | |||
2. | 11884 | Биоиндикације и мониторинг систем | СА | Изборни | 2 | 2 | 7 | |||
Укупно часова активне наставе на години студија | 22 | 18 | 2 | 60 | ||||||
Укупно часова активне наставе на години студија =42 | ||||||||||
Укупно часова активне наставе на години студија | Укупно =88 | Укупно =66 | Укупно =14 | 60 | ||||||
Укупно часова активне наставе у свим годинама студија =168 | ||||||||||
Стручна пракса | ||||||||||
Укупно ЕСПБ бодова | 240 |
Повезујући природно – математичке и рачунарске науке са наукама из области биологије и практичним проблемима из ове области, наставни план студијског прогама биологија осмишљен је тако да студенте оспособи да своја стечена знања и вештине примене у пракси.
Основни циљ овог студијског програма је стицање знања, стручности и вештина неопходних за рад. Стручњаци који су завршили овај студијски програм могу са успехом радити у васпитно-образовним установама, у лабораторијама различитих намена, заводима за заштиту природе или другим институцијама, од општинског до републичког нивоа.
Циљеви студијског програма усмерени су ка стицању академских вештина, развоју креативних способности и постизању стручности у области биологије; сагласни су са захтевима времена, са захтевима тржишта рада и са основним задацима и циљевима образовања на Природно – математичком факултету Универзитета у Приштини.
Да би се остварио циљ обезбеђења адекватних исхода учења, студијски програм биологија има транспарентну структуру у којој су наставни садржаји свих предмета повезани у једну целину. У настави се интегришу класична предавања са практичним активностима у виду терентске и кабинетско – лабораторисјке наставе. Већа ефикасност процеса студирања омогућена је чињеницом да су сви предмети једносеместрални и да је систем напредовања студената динамичан, тако да, у зависности од предмета, 30 – 70 % резултата студент стиче испуњавањем предиспитних обавеза (вежбе, семинарски радови, колоквијуми, тестови, теренски рад и др.).
Улога студената у постизању циљева студијског програма је вишеструка. Организација курикулума омогућава да студенти самостално креирају свој образовни профил, не само кроз бирање изборних предмета, него и кроз интерно укључивање у евалуацију самог програма, квалитета наставе, квалитета наставника, а тиме и кроз иницирање промена у студијском програму и методама наставе биологије.
Дипломирани студенти студијског програма биологија поседоваће добру професионалну основу за могућност брзе и лаке надградње стеченог знања, способност анализе и синтезе, способност планирања и организовања, основу за добру усмену и писмену комуникацију. Поред компентенција на професионалном нивоу, студенти ће поседовати и добру основу из области природно – математичких наука: физике, хемије, математике и информатике.
Основни ниво образовања дефинисан је програмом основних академских студија и намењен је студентима примарно заинтересованим за каријеру оријентисану ка примењеном практичном раду из области биологије. Савладавањем студијског програма основних академских студија, студенти стичу способности и компетенције: детаљно познавање и разумевање градива из области ботаничких и зоолошких дисциплина, физиологије, биохемије и других динамичких наука; упознавање са разним лабораторијским инструментима и прибором за фина биолошка мерења; овладавање експерименталним методама и поступцима њихове примене при раду на биолошком материјалу; указивање на значај рециклаже секундарних сировина са посебним освртом на заштиту животне средине; познавање употребе и коришћења рачунарске и друге опреме; развијене навике за перманентним информисањем, праћењем и применом новина у струци; развијену професионалну етику, одговорност и тачност у раду.
Из наведених компетенција проистичу основни очекивани исходи студијског програма, према којима ће свршени студенти, односно дипломирани биолози, стећи низ знања која могу да демонстрирају и која су им неопходна за запошљавање. У структури студијског програма јасно се истичу стручне компетенције, односно исходи учења, којима су свршени студенти усмерени.
Учењем педагогије са психологијом на трећој, методике наставе биологије 1 и методике наставе биологије 2 на четвртој години студија, као и других теоријско-методолошких предмета из изборних блокова 5, 6, и 7, свршени биолози имају могућност запошљавања у разним васпитно – образовним установама, научноистраживачким организацијама, институтима, биолошким лабораторијама, заводима, као и у институцијама које се баве заштитом и унапређењем животне средине, почев од индустрије, преко општинских, до организација републичког значаја. Како се процес нарушавања животне средине у последњим деценијама приближава критичној тачки и прети да доведе до поремећаја у биосфери са несагледивим последицама, неопходно је повећати ефикасност и квалитетет на заштити, обнови и унапређењу животне средине. Потреба за биолошким кадром разних профила је веома изражена и код нас и у свету.
Студијски програм је усклађен са савременим светским токовима и стањем струке, науке и уметности у одговарајућем образовно-научном, односно уметничко-образовном пољу и упоредив је са сличним програмима на иностраним високошколским установама, а посебно у оквиру европског образовног простора.
Све четири године студијског програма Биологија основних академских студија (студије првог степена) се одликују квалитетом и садрже све неопходне елементе курикулума за биологију који се изводи на многим високошколским установама овог типа код нас и у свету. Готово сви сегменти студијског програма, као што су академски назив, трајање студија, вредност ЕСПБ, назив и садржај понуђених предмета, начин полагања испита, исходи учења и компетенције наставника, усаглашени су са највећим бројем високошколских установа на европском образовном простору.
У вези с тим, нагласићемо да је овај студијски програм сачињен на основу позитивног искуства високошколских установа Европе које су знатно раније успешно примениле болоњску реформу, а које изводе образовање у области биологије.